Dobré zprávy

Ondřej Šálek o svém novém filmu s pracovním názvem Dobré zprávy

Vydáváme se do Ostravy za panem Jiřím, který ztratil víru v okolní svět a uvěřil zednářskému spiknutí. Vždy když vzhlíží do oblak, myslí na chemtrails, tj. konspirační teorii, že nás dennodenně práškují dopravní letadla, jež nám mění vědomí a dělají z nás nemyslící ovce. 

Vytáčím číslo na začínajícího zvukaře a zběžně mu vysvětluji povahu našeho dokumentu. Že točíme o České nezávislé televizi, etalonu dezinformačních médií v Česku, a o jejím zakladateli panu Černém, který je nejen velkým mystikem, ale současně i milým člověkem. Tentokrát však jedeme do Ostravy za panem Jiřím, který je věrným divákem této televize a také zarputilým komunistou. Zvukař má jasno: „Takže točíme o kreténech.” Vzmůžu se jen na krátký apel na jeho empatii a doufám, že tato exkurze aspoň někoho z nás obohatí.

Po příjezdu do Ostravy nás čeká pan Jiří ve zpustlém baráčku na okraji města. Jeho partnerka nám připravila hromadu chlebíčků a naše seznámení se nese v přátelském duchu. Pan Jiří je skvělý vypravěč. Rád vypráví o tom, jak spolupracoval s StB a využíval svých kontaktů na státní policii, aby se mohl dostat do exkluzivního ostravského klubu. Po stěnách visí podobizny Lenina a celý dům působí neudržovaným dojmem. Výplata pana Jiřího jako vrátného místní firmy na žádné hogo fogo bydlení rozhodně nestačí. 

Pan Jiří žije na okraji společnosti. Jako bývalý horník si sice přišel na nemalé peníze i slušné postavení, ale po revoluci přišel o práci, úspory propil a teď žije více méně z měsíce na měsíc. Rád sleduje pravidelné vysílání pana Černého a jeho Českou nezávislou televizi. Prý mu pan Černý otevřel oči a zjistil, že všechno je jinak. Mainstreamová média manipulují s občany, imigranti jsou pouhým nástrojem pro genocidu bílé Evropy a člověk si musí udělat vlastní názor. Nepolemizujeme s ním, ostatně nemá to smysl, akorát si tak mezi sebe vrazíme klín.


 

Přestože se pan Jiří před kamerou ostýchá, náš zájem ho upřímně těší. Po všech těch letech, kdy se okolní svět převrátil vzhůru nohama, kolem něj stojí filmový štáb a zajímá se o jeho vnitřní svět. Konečně někdo poslouchá i jeho strasti a jeho názory bere se vší vážností do hry. I náš zvukař postupně ztrácí předsudky a tupí hrany své předešlé bojovnosti.

Po půldenním natáčení se loučíme před baráčkem pana Jiřího. Žertujeme a smějeme se letadlům na obloze, za kterými se netáhne žádná běloskvoucí čára – tedy jedovaté chemtrails. „Nepráší,” obracíme se na pana Jiřího. Ten se tomu jenom pousměje a spokojeně zamručí: „Asi doprášil.” Na cestě domů zvukař jihne a je vidět, že jeho svět nalezl nové horizonty. Všechno je jinak, už ani ti kreténi nejsou tím, čím bývali.  

Pan Jiří se ve filmu nakonec neukáže. Avšak zůstal jediným divákem České nezávislé televize, který se s námi nebál mluvit. Z přibližně osmi tisíc pravidelných diváků se nikdo jiný nepřihlásil. Včetně pana Zdeňka, který pracuje na vrátnici Českého rozhlasu a shodou okolností mi kontroluje tašku: „Já vás znám z České nezávislé televize, jak jste byl v tom jeho vysílání, že jo.” Jo, to jsem já. „Tak pana Černého pozdravujte a že mu fandím.” Rád vyřídím. 

I mě nakonec překvapí, že diváci České nezávislé televize jsou nám blíž, než si vůbec myslíme.





more articles from a section:  New release

dok.revueVěci mohou být i jinakJak se natáčel vnitřní portrét Jaroslava Duška s názvem Zrcadlení tmy?
dok.revueKrajina poslů smrti i taškářůDokumentaristka Květa Přibylová přibližuje práci na svém experimentálním snímku Země havrana z archy, který vybrali organizátoři nyonské přehlídky Visions du Réel do své online mediatéky, jež je pro filmové profesionály přístupná do 2. května na webu festivalu.
dok.revueM E Z E R Y PAMĚTINora Štrbová přibližuje svůj nový animovaný dokument M E Z E R Y (S P A C E S), ve kterém zpracovává osobní zkušenost se ztrátou paměti svého bratra. Snímek do 24. dubna uvádí online letošní ročník festivalu Visions du Réel.
dok.revueStopy Jedličkovy krajinyDokumentarista Petr Záruba přibližuje svůj nový film Jan Jedlička: Stopy krajiny o malíři Janu Jedličkovi. Snímek bude uveden na letošním ročníku festivalu Visions du Réel.
dok.revueKlavír je příliš těžkýEliška Cílková přibližuje svůj nový dokument Pripjať Piano, v němž pátrala po opuštěných klavírech i vzpomínkách v uzavřené zóně dávné černobylské tragédie. Snímek je od 17. do 24. dubna k vidění online v rámci letošního ročníku festivalu Visions du Réel.
dok.revueVlci jako hrozba, nebo přirozenost?Dokumentarista Martin Páv představuje svůj nový film Vlci na hranicích o vztahu lidí na Broumovsku k vlkům, vracejícím se na toto území. Film klade zásadní otázky o vztahu člověka a přírody – do jaké míry máme potřebu mít život pod kontrolou a do jaké míry jsme ochotni zahrnout do svých životů nepředvídatelnost ve světě, který nepatří jenom nám? Snímek bude 1. května k vidění online v rámci letošního ročníku festivalu Visions du Réel, a to v sekci Grand Angle.
dok.revueJak nemluvit jazykem apokalypsy?Dokumentaristka a publicistka Apolena Rychlíková přibližuje svůj dokument Češi jsou výborní houbaři, jehož název odkazuje na známou báseň Milana Kozelky. Nový film Apoleny Rychlíkové bude součástí šesté série Českého žurnálu a jeho premiéra proběhne na festivalu Jeden svět.
dok.revueJak jsem potkala losyHana Nováková o losech, lidech a filmech, co potřebují čas. Amoosed.
dok.revuePsí láskaRežisérku Lindu Kallistovou Jablonskou vždy zajímali lidé, kteří jdou za hranice svých možností. Oslovila ji proto životní cesta české musherky Jany Henychové, která nejraději tráví čas o samotě za polárním kruhem, jen se psím spřežením. Dokument Psí láska, který má premiéru na letošním festivalu Jeden svět, může být podle režisérky inspirací pro ty, kteří se bojí žít svůj sen. Pro dok.revue přibližuje vznik svého nového dokumentu.
dok.revueAlchymická pecNa Mezinárodním filmovém festivalu v Rotterdamu, který začíná už 22. ledna, bude představeno i několik českých dokumentů. V sekci The Tyger Burns pro stále zářící generaci zkušených filmařů se objeví Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie Karla Vachka. V sekci Deep Focus se představí koprodukční snímek Efekt Vašulka o islandsko-české dvojici manželů Vašulkových a dokument Jana Daňhela a Adama Oľhy Alchymická pec, který bude mít v Rotterdamu světovou premiéru. Alchymická pec se soustředí na tvorbu Jana Švankmajera, speciálně na jeho poslední film Hmyz, který měl v Rotterdamu premiéru před dvěma lety. Režiséři Jan Daňhel a Adam Oľha sepsali pro dok.revue svou režijní explikaci k filmu.

starší články

.DOK.REVUE
02. 10. 2018


from current issue:

New releaseOn Adultery as Mirror of Our Own SelvesBarbora Jíchová Tyson, a visual artist, who has been living in America for seventeen years, has finished her first feature film Talking About Adultery this year. According to the author, the film is an essayistic collage and represents a perspective on humanity, which holds the mirror up to us all.Barbora Jíchová TysonNew releaseFREMWhat is it like to shoot a film in Antarctica? Is it possible to get into the head of artificial intelligence? And what is GAI? All this is described by the documentarist Viera Čákanyová in the text she wrote about her new film FREM in dok.revue.Viera ČákanyováNew releaseHavel Speaking, Can You Hear Me?What were the two last years in the life of former dissident, ex-president Václav Havel like? How did he reflect on the fact that he was gradually leaving this world? Documentarian Petr Jančárek talks about his upcoming documentary film capturing the final stretch of Havel’s, life, the rough cut of which was shown at the Ji.hlava IDFF in the Studio 89 section marking this year’s anniversary of the so-called Velvet Revolution.Petr JančárekThemeEmerging Czech female documentariansIs there a new tide of emerging female documentarians in Czech cinema? What’s fascinating about the work of Czech female filmmakers like Johana Ožvold, Greta Stocklassa or Viera Čákany?Will TizardSportHow to Teach Documentary FilmmakingThis year’s Ji.hlava IDFF offered a panel discussion on how documentary filmmaking is taught in Visegrad countries. Methods used to teach documentary filmmaking in different V4 countries were discussed by lecturers from selected schools. Vít Janeček introduced documentary courses at Prague’s FAMU, Attila Kékesi represented Hungarian University of Theatre and Film Arts in Budapest, Viera Čákanyová talked about study programmes at Slovak Academy of Performing Arts in Bratislava – VSMU, and Maria Zmarz-Koczanowicz discussed documentary education at National Film School in Lodz. What emerged from their fruitful discussion? Vít Janeček, Kamila Boháčková, Maria Zmarz-Koczanowicz, Attila Kékesi, Peter KerekesPoemThe reanimation of Mr. PuiuKhavn De La CruzReviewA Place to Take a BreathThe film journalist Janis Prášil compares two documentary portraits of this year – Forman vs. Forman and Jiří Suchý: Tackling Life with Ease on his blog.Janis PrášilReview Music as a Lag Between Death and InfinityJanis Prášil ruminates on Solo – this year´s winner of Ji.hlava Czech Joy section – which comes to cinemas. Did the picture succeed in depicting the inner world, so hard to portray, of a mentally ill musician? And what if it is the illness itself which enables people to take a look into the grievous core of being?Janis PrášilReviewOn Sounds by ImageThe film journalist Antonín Tesař writes about the new film The Sound Is Innocent directed by Johana Ožvold.Antonín TesařInterviewGreta Stoklassa: I Read Rather than Preach the RealityAn interview with the director Greta StoklassaKamila BoháčkováInterviewTo Surprise MyselfWhile the main competition at the International Karlovy Vary Film Festival does not feature any Czech title, the festival’s documentary section has one Czech film to offer: A documentary road movie by Martin Mareček entitled Over the Hills exploring the relationship between a father and a son, as well as the distance that separates us from others. Unlike his previous socially engaged films, the latest title provides a personal and intimate insight. But as Martin Mareček put it in his interview for dok.revue – what is intimate is universal. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováInterviewKarel Vachek: Films Just Have to Make You Laugh!One of the most original Czech filmmakers Karel Vachek made his ninth film novel called Communism and the Net or the End of Representative Democracy. Fifty years after Prague Spring and thirty years after the Velvet Revolution, Karel Vachek “with his inner laughter” looks back on the evolution of our society and predicts a transformation to direct democracy based on the possibilities of the internet that will allow for the engagement of the whole mankind without the need of representatives. His film Communism will be screened at the beginning of next year at the International Film festival Rotterdam.Kamila BoháčkováIntroductionCzech docs of the year 2019Welcome at the English double issue of dok.revue 2019. This winter issue looks back upon the Czech documentary scene in the year 2019 and serves as an annual book of the most (internationally) interesting Czech documentaries and articles about them at dok.revue.Kamila Boháčkovávideo dok.revueMasterclass: Sergej Dvorcevoj23rd Ji.hlava International Documentary Film Festival